Hvordan vise seg frem på en OL-arena uten å sprenge budsjettet?
De skyhøye annonseringskostnadene under sommerens OL i Paris gjorde at lekene så å si ble forbeholdt merkevarer med tilsvarende store budsjetter. Mindre aktører ble forvist til sidelinjen eller måtte finne andre måter å nå ut til OL-publikummet på. Dette var utgangspunktet Foot Locker kom med til oss da de ville vise sin «love for sneakers» til de millioner av sneakerfans som kom til kjærlighetens by under sommerlekene.
Særlig to hovedfunn stakk seg ut i innsikten vår. OL-besøkende ville doble antallet mennesker i Paris under lekene, og dermed presse et allerede overbelastet turistmaskineri. I tillegg viste erfaring fra tidligere OL at ventetiden mellom de ulike sportsarrangementene drar ut og blir stadig vanskeligere å fylle med moro som får tiden til å gå. Dette ville Foot Locker gjøre noe med. Så hvordan kunne vi hjelpe Foot Locker – the heart of sneakers – med å vise seg frem på en OL-arena med en skyhøy inngangsbillett der konkurrenter med sterkere markedsmuskler herjet – uten å sprenge budsjettet?
Kampanje
AR
Opplevelse
Reklame
Vi lagde like greit helt egne Foot Locker reklameboards og bygde en opplevelse rundt dem, som vi kalte The Heart Experience: En augmented reality-kampanje bestående av 12 unike AR-interaksjoner som forvandlet sentrumsgatene i Paris til en interaktiv lekeplass som besøkende kunne boltre seg i, innimellom OLs sportslige høydepunkt.
Hver opplevelse var et digitalt kunstverk som omfavnet sneakers og sneakers-kulturen, men som i realiteten fungerte som Foot Lockers egen annonseplass. Strategisk plassert i nærheten av butikkene sine i sentrum – selve hjertet av OL – kunne nå Foot Locker fritt nå ut til sine sneaker heads, bl.a. med eksklusive skomodeller kun tilgjengelige i deres butikker, utenfor rekkevidden til griske IOC.
Via et kart på nettsiden TheHeartExperience.com navigerte man seg frem til de ulike AR-opplevelsene, der de ble synlige gjennom mobilskjermen. For hver opplevelse høstet man Xpoints, som kunne brukes i butikk eller til å vinne eksklusive premier. Så jo mer av byen (og butikkene) du utforsket, desto mer Xpoints tjente du – samtidig som du fikk oppleve områder av Paris utenfor det typiske turisttråkket, der enkelte også har en sterk tilknytning til sneakermiljøet.
I forkant av selve kampanjen kjørte vi lanseringsaktiviteter som skapte oppmerksomhet og nysgjerrighet rundt The Heart Experience. Vi lagde promofilmer med Foot Locker talents (affilierte influencere) og deres egne stripers (ansatte), og samarbeidet med New Balance om SoMe-aktiviteter unikt for merket. Foruten god og hyppig spredning gjennom Foot Locker sine egne kanaler og butikker, der det ble kjørt vervekampanjer og teasere, fikk vi også pressedekning i HypeBeast, en velrenommert global nettside innen mote, kultur og livsstil. Så da OL-ilden ble tent 26. juli 2024, sto allerede hjertene i brann hos Foot Locker sine mange sneakerheads som gledet seg til The Heart Experience.
I motsetning til de høye kostnadene ved tradisjonell OL-reklame, tilbyr AR-teknologi og byopplevelser en kostnadseffektiv og svært engasjerende måte å nå publikum på. Med The Heart Experience klarte Foot Locker å spleise innovativ AR-teknologi, engasjerende spillmekanikk og immersive design med sin egen kreative visjon og en kresen sneaker-kultur, og forvandlet hverdagslige steder til ekstraordinære, interaktive miljøer. Brukere fikk oppleve hele bygningsfasader bli levende, gater som invaderes av flyvende sko, T-banestasjoner som oversvømmes av skoesker og dansende dommere (hentet fra Foot Lockers logo) der de kunne danse med og dele på SoMe. Gjennom AR ble reklameboardsene usynlige for omverden – og IOC –, men synlige for alle som visste om den. Foruten å komme seg på den olympiske annonsearenaen, skapte dette et ekstra lag, en følelse av eksklusivitet for alle Foot Locker sine sneakerheads: en egen opplevelse kun for dem, som en takk til dem fra Foot Locker.
Som en OL-kampanje traff The Heart Experience publikum fra hele verden, men kanskje enda viktigere ga kampanjen Foot Locker en unik mulighet til å komme i kontakt med sine franske sneaker heads: Hele 88 % av de tilreisende var franskmenn fra andre steder i landet, noe som ga dem sjansen til aktivere, engasjere og utvide sin franske Foot Locker-familie – som de tross alt kommuniserer med hver dag resten av året.
Våre tjenester, prosesser og metoder muliggjør en helhetlig tilnærming til markedsarbeid.
Vi har fjernet unødvendige interne strukturer, hvilket gjør planlegging enklere og produksjon raskere.
Vår innsikt- og analysehub sikrer gode beslutninger og tydeliggjør resultatene vi skaper.
Vi leverer målbare løsninger så vi kan vise hvilke resultater vi skaper, og hvilke ROI vi leverer.