Case | OBS Bygg

Erik og Oskar pusser opp

Hvordan få unge menn til å se på mer enn 5 minutter med reklame for byggevarer?

Innsikt viser at hver generasjon får stadig dårligere praktiske egenskaper. Spesielt unge menn mener de ikke har kunnskapen som skal til for å pusse opp selv. Dette er en viktig fremtidig målgruppe for Obs BYGG, og oppgaven var derfor å inspirere og motivere unge menn til å få til ting selv i hjemmet, ved å vise at det er enklere enn man tror.

Basert på innsikten og målgruppen utviklet vi konseptet «Erik og Oskar pusser opp». Her kombinerte vi Erik Follestad, som er utdannet håndverker, med Oskar Westerlin, som etter eget utsagn ikke innehar noen praktisk kompetanse overhodet.

Konseptet gikk ut på at Erik og Oskar sammen skulle pusse opp Oskars kontor, der Erik skulle forklare, mens Oskar gjorde jobben. Gjennom åtte episoder utførte Erik og Oskar ulike praktiske prosjekter, som å legge gulv, male og snekre hyller. På denne måten kunne vi vise at en ung mann uten praktiske ferdigheter fikk til ting selv – og gjennom dette øke motivasjon og tiltro til egne ferdigheter hos målgruppen.

Primærmålgruppen var menn mellom 18 og 34 år, og YouTube ble valgt som hovedkanal. Profilenes egne sosiale kanaler, samt eide kanaler som ObsBYGG.no, egne sosiale medier og nyhetsbrev ble brukt som supplerende kanaler. Filmene ble primært distribuert som skippable ads på YouTube, der seerne hadde muligheten til å hoppe over annonsen etter fem viste sekunder.

Dette leverte vi:

  • Konsept

  • YouTube-serie i to sesonger

Første sesong av serien fikk mer enn 3 millioner visninger, og snitt seertid havnet på hele 5 minutter og 14 sekunder – til tross for at seerne altså kunne velge å hoppe videre etter bare fem sekunder. Målgruppet ELSKET serien, og i tillegg leverte den på absolutt alle andre parametere:

Hele 49 % av målgruppen oppgir at de har sett kampanjen, og 54 % oppgir at de har fått økt tro på egen gjennomføring av praktiske prosjekter. Utrolige 72 % av de som så kampanjen oppgir også at de har handlet på Obs BYGG i etterkant av kampanjen.

Til tross for at kampanjens primære mål var langsiktig merkevarebygging, landet ROI på hele 14 – mot en målsetning på 2. Det overgår selv merkevareaktiviteter på TV, som har en ROI på 11.

Serien ble belønnet med gull i Nordic YouTube Works Awards i kategorien «Unskippable» for de enestående resultatene.

49 %

AV MÅLGRUPPEN SÅ KAMPANJEN

54 %

FIKK ØKT TRO PÅ EGEN GJENNOMFØRING

72 %

HANDLET ETTER KAMPANJEN

5.3m

VISNINGER PÅ YOUTUBE

+ 5 min

SNITT SEERTID

GULL

Nordic YouTube Works Awards, The unskippable

Dette leverer vi

Vi finner ut hvor du skal, og hvorfor. Vi analyserer og aktiviserer. Vi skaper, måler og justerer—og tar integrert markedsføring til neste nivå.

360° markedsføring

Våre tjenester, prosesser og metoder muliggjør en helhetlig tilnærming til markedsarbeid.

Effektive leveranser

Vi har fjernet unødvendige interne strukturer, hvilket gjør planlegging enklere og produksjon raskere.

Datadrevet innsikt

Vår innsikt- og analysehub sikrer gode beslutninger og tydeliggjør resultatene vi skaper.

Smarte investeringer

Vi leverer målbare løsninger så vi kan vise hvilke resultater vi skaper, og hvilke ROI vi leverer.