Hvordan få folk til å forstå at hver enkelt av oss kan stoppe partnerdrap?
1 av 4 drap i Norge er partnerdrap, og i 7 av 10 partnerdrapsaker er det registrert partnervold i forkant av drapet. Partnerdrap henger altså tett sammen med partnervold. Partnerdrap kan derfor forhindres ved å gjenkjenne tegn på vold og varsle i tide.
Men vi har noen utfordringer: Voldsoffer varsler sjeldent selv, pårørende gjenkjenner ikke tegn på vold, og gjør de det, vet de ikke hvem de skal kontakte. I årets «Taushet tar liv»-kampanje måtte vi derfor få pårørende, venner, kollegaer, familie og naboer, til å skjønne at vi har alle et ansvar.
Hvordan skal vi få det norske folk til å forstå at hver enkelt av oss kan stoppe partnerdrap?
Holdningskampanje
Film
True crime, en elsket seriesjanger. Men vi skulle helst vært for uten, for det koster liv å lage den… I kjent true-crime-stil lagde vi derfor en trailer for en ny norsk true-crime-serie – som aldri ble noe av. På denne måten fikk vi formidlet et komplisert tema, når målgruppen var i modus for å oppfatte viktigheten av budskapet: Oi, JEG kan faktisk stoppe partnerdrap!
Ved å fange oppmerksomheten gjennom trailerformatet, fikk vi samtidig økt fenomenforståelsen og tydeliggjort ønsket handling gjennom en tvist – alle ser noe, ingen ser alt.Resultater: Resultatene lot ikke vente på seg. Med et spendingbudsjett på kun 60 000 NOK fikk vi hele 25%
flere henvendelser til VO-linjen, og 22% økning fra pårørende. Influensere og de største helserelaterte kontoene delte,og det ble engasjement i kommentarfeltene. Kampanjen ble plukket opp av liknende tjenester som mente filmene var viktige og treffende, og delte til sine følgere.
Og viktigst av alt – kanskje vi har reddet et liv.
Resultatene lot ikke vente på seg. Med et spendingbudsjett på kun 60 000 NOK fikk vi hele 25% flere henvendelser til VO-linjen, og 22% økning fra pårørende. Influensere og de største helserelaterte kontoene delte, og det ble engasjement i kommentarfeltene. Kampanjen ble plukket opp av liknende tjenester som mente filmene var viktige og treffende, og delte til sine følgere. Og viktigst av alt – kanskje vi har reddet et liv.
25%
ØKNING I HENDVENDELSER
22%
ØKNING FRA PÅRØRENDE
Våre tjenester, prosesser og metoder muliggjør en helhetlig tilnærming til markedsarbeid.
Vi har fjernet unødvendige interne strukturer, hvilket gjør planlegging enklere og produksjon raskere.
Vår innsikt- og analysehub sikrer gode beslutninger og tydeliggjør resultatene vi skaper.
Vi leverer målbare løsninger så vi kan vise hvilke resultater vi skaper, og hvilke ROI vi leverer.